Thursday, February 5, 2009

中央日報: 溫家寶遭擲鞋 中國挺直腰桿

Why was 溫家寶遭擲鞋? AFP had a very detailed report:

In a clear echo of the Iraqi journalist throwing a shoe at George W. Bush in Baghdad in December, the 27-year-old man in Cambridge shouted: “This is a scandal” as he interrupted Wen's speech from the back of the auditorium.

“This dictator here, how can you listen to the lies he's telling? You are not challenging him,” he said before blowing a whistle and hurling a sports shoe at Wen, who had been discussing China's role in the globalized world.

The trainer landed about a meter away from Wen, who dodged sharply to one side to watch it hit the stage but did not appear frightened and kept his composure.

As the protester was bundled out, he shouted to audience members: “Stand up and protest”, to which some of the spectators — most of whom appeared to be Chinese students — retorted: “Shame on you, shame on you.”

After the interruption, Wen reproached the demonstrator.

“This despicable behavior cannot stand in the way of friendship between China and the UK,” he said, receiving a round of applause from the audience.

This 27-year old man was the only person willing to tell the emperor that he was a bloody fake. The world desperately needs honest people like him. When I watched youTube videos of the event, I too was shouting to the audience, like him:

how can you listen to the lies he's telling? You are not challenging him. Stand up and protest!

What shame were the audience thinking when they chanted “Shame on you, shame on you” to the protester? Did they think about the genocide in Tibet, thousands of missiles aimed at Taiwan, and toxic Chinese foods and toys China has been spreading cross the globe? Who are these Cambridge people, accusing a brave and honest person as being shameful?

When Wen's empty nonsense came out:

“This despicable behavior cannot stand in the way of friendship between China and the UK,” he said, receiving a round of applause from the audience.
the audience exploded with applause. Is this how Cambridge people react to empty nonsense from a mass murderer? Are these audience open Satan worshipers?

The event itself was ugly enough. But Chinese government added more: it manipulated domestic media to feed citizens its interpretation of the event. Chinese supported Wen and felt strongly that 中國挺直腰桿 - whatever this might mean.

Meanwhile, KMT/中央日報 sided with CCP and Wen, however barbarian this makes them look. Here is 中央日報's article:

 中評網5日社評:在劍橋大學發生的向溫家寶總理擲鞋事件,極大的挑動了西方與中國大陸的政治神經,這一次事件,能說明什麼?又意味著什麼?

 新聞報道說,2日晚11時,溫家寶應邀為劍橋大學瑞德講座演講。當演講接近尾聲時,一名操歐洲口音、坐在距離講臺約20排、深色頭髮的年輕白人 男子,突然站起來吹哨子,還大聲叫囂。保安人員立即上前要求該學生停止叫囂並坐下,不料他突然脫下右腳的灰色波鞋,大力擲向台上的溫家寶,最後鞋子落在距 離溫家寶僅約一米的講臺上,被現場的安全人員撿起。該學生迅即被保安帶走,現場一些中國大陸留學生向他怒斥“可恥!可恥!”。演講被打斷約一分鐘後,溫家 寶表情從容,提高語調說:“老師們、同學們,這種卑鄙的伎倆,阻擋不了中英兩國人民的友誼。人類的進步,世界的和諧,是歷史的潮流,是任何力量阻擋不了 的。請讓我講下去。”全場報以熱烈掌聲。

 無論從何角度觀察,都可以得出這是單一的偶發事件、擲鞋者個人神經發生障礙可能是主要原因的結論。為什麼?因為今次的擲鞋事件與早前的布什遭遇的擲鞋事件相比較,具有明顯不同的因素。

 一者,溫家寶遭遇擲鞋,但是其中沒有國家與民族之間的深仇大恨,沒有代表性,沒有必然性。

 美國總統布什在2008年12月14日訪問伊拉克,並與伊拉克總理馬利基簽署了美國駐軍協議和兩國間戰略框架協議,布什在與馬利基共同舉行的記 者會上說:“我們還有很多事情需要做。這場戰爭沒有結束。”就在布什講完話時,伊拉克記者蒙塔茲.扎伊迪向布什連扔兩隻鞋,並高喊:“這鞋子是來自死於戰 爭的寡婦和孤兒。”布什彎腰躲過了襲擊。布什受到伊拉克人的擲鞋攻擊,充滿了必然性。飽受戰火蹂躪的伊拉克人對始作俑者布什的痛恨和憤怒,已經到了爆發階 段。有評論這樣說,扎伊迪這雙鞋子其實是一種聲音,是伊拉克人民的聲音,是全世界愛好和平的人的聲音,某種意義上也是美國人民的聲音。用一位美國人的話 說,這是一雙遲來的鞋子。

 向溫家寶總理擲鞋者是什麼人?劍橋大學校方沒公佈他的名字,僅透露他是一名德國籍研究生,27歲。警方決定起訴他擾亂公共秩序罪,下周在劍橋法 院提堂。中德關係是有波折,但絕無深仇大恨,現在正是中德關係重新走向友好的階段。德國總理默克爾今次一日三會溫家寶已成佳話。所以,這個擲鞋者能代表他 的祖國德國或者德國人民對中國發洩什麼仇恨嗎?不能。既不能代表國家,又不能代表民意,這個擲鞋者所能代表的不就是他的偏執與狂妄嗎?我們完全相信,這只 擲向中國總理的鞋子,沒有被予以重大的國際政治意涵的可能。

 二者,溫家寶遭遇擲鞋,沒有國際社會輿論與民意的一面倒的支持,沒有共鳴性,沒有導向性。

 布什執政8年,推行強權政策,發動戰爭,到處樹敵,最後又引發國際金融風暴,為此,對布什政策乃至個人的不滿以及憎恨,幾乎成為全世界的主流輿 論。所以,當布什遭遇擲鞋之後,國際輿論狂熱,世界民意沸騰。對擲鞋者扎伊迪的崇拜與讚揚迅速擴散到整個阿拉伯世界甚至超出了阿拉伯世界。一個由利比亞領 導人卡扎菲的女兒管理的慈善組織甚至向扎伊迪頒發了勇氣獎章。2009年1月19日,美國大約500名反戰示威者在布什卸任前夕,齊集在白宮門前投擲約 40雙鞋抗議。示威者表示,這是仿傚扎伊迪。

 回顧今次的溫家寶總理遭遇的擲鞋事件,西方主流媒體都在第一時間對此事進行了報導,但無論如何都激不起世界的強烈回響。今天的中國大陸,全力推 動和諧世界的方針政策,四處交朋友,合作共利。溫家寶作為和諧世界政策的領導者和執行者,不遺餘力的宣傳和平、推動和平,獲得國際輿論的高度評價。正如英 國《泰晤士報》稱,“中國大陸總理表現得非常平靜。儘管遭到干擾,他仍然致力於尋求同英國建立更加密切的關係”,“在2006年,溫家寶曾訪問英國,他和 他代表的中國用友善的外交政策贏得了英國人的歡迎,今年更是如此”。 又如有英國網民在英國媒體網站上留言說,“這名抗議分子顯然不瞭解中國當前的國情, 溫先生在中國大陸享有很高的威望,受到了人們的廣泛愛戴和尊敬”。

 無知者無畏,向溫家寶擲鞋的人,說到底不過就是一個無知者,既對中國大陸不了解,更對溫家寶不了解。我們在此不能過於主觀地判斷他的個人動機, 很希望在審訊時能得知一二。這個人士是否失戀者或者是否自戀狂,有待觀看。做出如此不合理、不合情的動作來的人,沒有什麼是不可能的。

 有人擔心,向溫家寶總理擲鞋事件會刺激中國的民族主義情緒發作。我們認為這樣的擔心是多餘的。中國人民越來越成熟,完全能夠辨識國際問題上的大 是大非。一只鞋子就能打亂中國大陸的國際關係戰略方針,那是笑話而已。但是,中國人民對這樣的舉動不高興、不容忍,那是必然的。

 面對擲鞋事件,溫家寶有力回答:“老師們、同學們,這種卑鄙的伎倆,阻擋不了中英兩國人民的友誼。人類的進步,世界的和諧,是歷史的潮流,是任 何力量阻擋不了的。請讓我講下去。”這樣的態度既強硬、又明朗、且有力,很自信。這是對擲鞋者以及一切不理性行為的最好的回應。

 有輿論認為,溫家寶不了解西方幽默,應該像布什一樣自嘲脫困才對。這是莫名其妙的想法。面對歐洲和世界,中國大陸沒有什麼內疚的,沒有什麼需要自嘲的。光明磊落,挺直腰桿,這是中國時刻都必須要做到的。 
【中央網路報】

No comments:

Post a Comment